5 Praktische Tips voor het Vergroten van Werkgeluk

In deze blogpost delen we vijf eenvoudige maar effectieve tips om het werkgeluk in jouw team te vergroten. Of je nu een manager bent die op zoek is naar manieren om de teamspirit te verbeteren of een medewerker die zijn eigen geluk op het werk wil vergroten, deze tips zijn voor jou!

Werkgeluk is meer dan alleen een tevreden medewerker die met een glimlach naar zijn of haar werk komt. Het gaat om een diepere tevredenheid en betrokkenheid die leidt tot betere prestaties en een positieve werkcultuur, met bijbehorende positieve resultaten (lager verzuim, verhoogde creativiteit en een hogere klanttevredenheid). Vanuit mijn ervaring als werkgelukdeskundige en mijn achtergrond als manager in de zorg, deel ik graag 5praktische tips om het werkgeluk binnen jouw team te vergroten.

1. Creëer autonomie en vertrouwen

Een van de belangrijkste pijlers van werkgeluk is autonomie. Het is belangrijk dat medewerkers zich gezien en gehoord voelen. Zorg dat je je medewerkers betrekt bij het maken van keuzes en wees daarin transparant. Zorg voor duidelijke kaders: waarover mag een medewerker zelf beslissingen maken en wanneer is er toestemming van jou als manager nodig? Kijk kritisch naar je eigen handelen en vraag je af of je vanuit controle of vertrouwen werkt. Vaak liggen er – ook als je al vanuit vertrouwen werkt – nog kansen om meer autonomie en verantwoordelijkheid bij medewerkers neer te leggen.

Een voorbeeld hoe autonomie en vertrouwen in de praktijk eruit kan zien: binnen een team in de zorg moest bezuinigd worden. De locatie draaide nu anderhalf jaar in de rode cijfers en er moest iets veranderen, anders zou de locatie moeten sluiten. Waar menig manager zelf oplossingen gaat bedenken en veranderingen doorvoert, vroeg deze manager of ik haar wilde ondersteunen in dit proces. We organiseerden samen een teammiddag om met het gehele team te brainstormen. De manager gaf inzicht in alle financiën en gaf hiermee een transparant beeld van de situatie. Medewerkers gingen met deze informatie en de opdracht om 10% te bezuinigen aan de slag in groepjes. Het resultaat was verbluffend: alle groepjes kwamen met ideeën om geld te besparen. We maakten een plan van aanpak, met het gehele team. Er was direct draagkracht en alle medewerkers voelden zich verantwoordelijk om bij te dragen aan het doel om de locatie open te houden.

2. Investeer in persoonlijke ontwikkeling

Mensen willen van nature groeien en ontwikkelen. Je kunt het potentieel van medewerkers vergroten door interesse te tonen voor wie zij zijn én wat zij (zouden)kunnen. Medewerkers voelen zich gezien wanneer je hen steunt in hun groeiproces. Het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden of jezelf specialiseren binnen een bepaald vakgebied, vergroot werkgeluk. Wanneer een medewerker aangeeft iets te willen leren of open te staan voor een opleiding, speel daar op in en laat deze kans om een medewerker te helpen groeien binnen de organisatie niet schieten. Houd een medeweker niet tegen in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling doordat je bang bent dat iemand daarna vertrekt om ergens anders te gaan werken. Wanneer je een medeweker écht ziet en kansen geeft om te groeien, is de kans groter dat de medewerker binnen de organisatie blijft werken dan dat hij of zij direct vertrekt.

3. Zorg voor erkenning en waardering

Het klinkt zo voor de hand liggend en tóch hoor je veel mensen zeggen zich niet gewaardeerd te voelen op hun werkplek. Het gevoel ‘voor lief’ te worden genomen, werkt niet motiverend en draagt niet bij aan het ervaren van werkgeluk. Hoewel wij als managers vaak het gevoel hebben complimenteus te zijn, vergeten we vaak dat er veel medewerkers zijn die we niet dagelijks zien of spreken. Erkenning en waardering gaat om veel meer dan het salaris iedere maand en het kerstpakket aan het eind van het jaar. Het gaat om het laten weten dat je een medewerker ziet voor de inzet die hij of zij toont en het werk dat geleverd wordt. Kijk eens goed naar je medewerkers: welke prestaties leveren zij die als ‘normaal’ worden gezien? En hoeveel doen zij extra? Waarin blinken ze uit? Wat betekent deze medewerker voor het team, voor de organisatie en voor jou?
Wanneer er bij een medewerker vooral minpunten en frustraties oppoppen als antwoord op bovenstaande vragen, heb je werk te doen. Je kunt niet voor het gevoel van erkenning en waardering zorgen wanneer iemand in je allergie zit, iemand heeft dan geen eerlijke kans meer binnen het team. En alle ‘rotte appels’ eruit werken, is mijn inziens geen oplossing van het probleem (zie blog… / houd mijn blogs in de gaten voor meer hierover) .

4. Stimuleer sociale verbindingen

Werkgeluk is een heel persoonlijk fenomeen, maar het hangt altijd samen met sociale verbindingen. Sterke banden met collega’s leveren vaak een grote bijdrage aan een gelukkiger en productiever team. Tijdens verandertrajecten hoor ik teamleden vaak zeggen: ‘we kennen elkaar eigenlijk helemaal niet goed genoeg’. Wanneer collega’s elkaar niet goed kennen, zoeken zij elkaar minder snel op, oordelen zij sneller en werken zij minder constructief met elkaar samen. Dat dit waar is, is niet moeilijk vast te stellen. Want zeg nu zelf, het is veel fijner om in een ruimte te zijn met collega’s die elkaar goed kennen, elkaar feedback kunnen geven (en deze feedback ook kunnen accepteren), plezier met elkaar hebben en elkaar vertrouwen – dan in een ruimte te zijn met teamleden die weinig met elkaar te maken willen hebben. En dat voelen cliënten, klanten, patiënten en leerlingen ook.

Het stimuleren van sociale verbindingen vink je niet alleen af met het jaarlijkse teamuitje. Deze draagt natuurlijk bij aan de sociale verbinding, het plezier en elkaar beter leren kennen, maar het is niet voldoende. Denk na (en betrek je team erbij!) hoe de sociale verbinding binnen jouw team vergroot kan worden. Een aantal voorbeelden kunnen zijn: werkvormen tijdens een vergadering om het gesprek met elkaar aan te gaan, kennissessies, teamspellen, teamdagen, etc.

5. Creëer een positieve werkomgeving

Een fijne werkplek draagt bij aan het welzijn van je medewerkers. Investeren in de uitstraling van een locatie, pand of kantoor heeft meer effect dan je misschien denkt. Soms zijn we zó aan de uitstraling van onze werkomgeving gewend, dat we er genoegen mee nemen. Ook hoor ik vaak dat er geen budget voor is. Maar hoor eens, het hoeft echt niet veel geld te kosten. Zo liet ik een team waar lastige sfeer hing met elkaar het kantoor pimpen. Ik gaf hen een budget van €250 euro en ik beloofde pizza’s te bestellen op de avond dat zij met elkaar aan de slag zouden gaan. Het team is fanatiek aan de slag gegaan. Er zijn medewerkers samen naar de kringloop gegaan, er is verf uit schuren getrokken en er zijn wat plantjes gekocht. Iedereen had een taak en op de avond zelf had het team voor het eerst in lange tijd plezier met elkaar gehad. Toen ik de volgende dag op kantoor kwam, wist ik niet wat ik zag. Het team had met elkaar een nieuwe sfeer gecreëerd, waar zij iedere dag aan werden herinnert. Het hoeft niet veel te kosten, maar zorg dat de werkomgeving positiviteit en warmte uitstraalt. Laat het een plek zijn waar mensen graag naartoe komen en waar zij willen zijn.

Aan de slag met werkgeluk

Werkgeluk klinkt voor sommigen misschien als een zweverig concept, maar wanneer je werkgeluk doorvoert in je strategisch beleid en je hele handelen, liegen de resultaten er niet om. Vaak denken we dat we als manager een grote bijdrage leveren aan werkgeluk, maar haal je er nog niet alles uit. Wil je weten hoe jij en jouw team het werkgeluk (nog meer) kunnen vergroten?

Door mijn achtergrond in de zorg en mijn expertise in werkgeluk en positieve psychologie, kan ik teams en managers helpen hun volle potentieel te bereiken. Of het nu gaat om teamdagen, verandertrajecten, workshops of lezingen, er is altijd een manier om mensen te inspireren aan de slag te gaan met (hun eigen) werkgeluk.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw team? Plan een vrijblijvende behoefteanalyse in en ontdek hoe we jouw werkplek kunnen transformeren tot een bron van vreugde en productiviteit.

Deel deze insight:

Foto van Thessa Buntsma

Thessa Buntsma

Met een achtergrond in gedragspsychologie en een passie voor het vergroten van werkgeluk, heeft Thessa zich toegewijd aan het ondersteunen van teams, managers en individuen bij het creëren van een positieve en productieve werkomgeving.

Ontdek meer happy insights