Waarom Gelukkige Werknemers Betere Resultaten Leveren

In mijn tijd als manager binnen de zorg heb ik één belangrijke les geleerd: gelukkige medewerkers presteren beter. En nee, dit is geen loze oproep om je meer donuts uit te laten delen of een fruitschaal op de teamtafel te zetten (al helpt dat soms ook). Laten we eens kijken naar wat de wetenschap zegt over werkgeluk en, nog belangrijker, hoe dit zich in de praktijk vertaalt naar betere resultaten.

Wetenschap en Werkgeluk

Gelukkige werknemers zijn productiever, creatiever, gezonder en blijven langer bij een bedrijf werken. Uit het rapport van Gallup’s State of the Global Workplace (2017) is gekomen dat werknemers die zich betrokken voelen bij hun werk, 21% hoger rendement leveren, 41% minder ziekteverzuim hebben en 59% minder verloop tonen. Dat is mega. Waarom is dat zo? Hier komt de positieve psychologie om de hoek kijken, een veld waar ik mij de afgelopen jaren in heb verdiept. Positieve emoties vergroten onze capaciteit om problemen op te lossen en relaties op te bouwen, wat cruciaal is voor teamwork en innovatie.

Praktijkvoorbeeld

Laten we beginnen met een praktijkvoorbeeld uit mijn eigen ervaring in de zorg. Een van mijn teams zat in een dip: hoog ziekteverzuim, een negatieve sfeer en een terugloop van cliënten.  We besloten te investeren in werkgeluk, gericht op de individuen binnen het team en het team als geheel. We begonnen met kleine stappen: écht luisteren naar elkaar, ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en vooral erkenning van elkaars werk en kwaliteiten. We introduceerden bijvoorbeeld ook het ‘successenrondje’ aan het begin van iedere vergadering, waarbij de focus kwam te liggen op wat er al goed ging, in plaats van wat er allemaal mis ging.

Het resultaat? De sfeer werd beter en dit was niet alleen te voelen, maar ook terug te zien in het cliënttevredenheidsonderzoek. Het gevoel gewaardeerd te worden straalde af op het werk. De productiviteit ging omhoog en langzaamaan werd er vaker in oplossingen gedacht dan in problemen.

Onbegrepen maakt ongelukkig

Naar mijn idee draait alles om begrip. Om geluk te kunnen ervaren binnen je werk, zul je er eerst achter moeten komen hoe jijzelf in elkaar zit. Waarom doe je wat je doet? Wat is voor jou belangrijk en wat heb jij nodig om balans te ervaren? Dit zijn ook belangrijke vragen om aan je medewerkers te stellen. Je kunt het werkgeluk niet vergroten wanneer je niet écht geïnteresseerd bent in de mensen binnen jouw team. Probeer hen te begrijpen: wat beweegt hen? Hoe ervaren zij situaties en waarom reageren zij op een bepaalde manier? Waar liggen hun kwaliteiten? Waar gaat hun ‘vuurtje’ van aan? Wat heeft ieder individu nodig en waar liggen de mogelijkheden om hier binnen het team bij aan te sluiten?  

Aan de slag met werkgeluk

Werkgeluk klinkt voor sommigen misschien als een zweverig concept, maar wanneer je werkgeluk doorvoert in je strategisch beleid en je hele handelen, liegen de resultaten er niet om. Vaak denken we dat we als manager een grote bijdrage leveren aan werkgeluk, maar haal je er nog niet alles uit. Wil je weten hoe jij en jouw team het werkgeluk (nog meer) kunnen vergroten?

Door mijn achtergrond in de zorg en mijn expertise in werkgeluk en positieve psychologie, kan ik teams en managers helpen hun volle potentieel te bereiken. Of het nu gaat om teamdagen, verandertrajecten, workshops of lezingen, er is altijd een manier om mensen te inspireren aan de slag te gaan met (hun eigen) werkgeluk.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw team? Plan een vrijblijvende behoefteanalyse in en ontdek hoe we jouw werkplek kunnen transformeren tot een bron van vreugde en productiviteit.

Deel deze insight:

Foto van Thessa Buntsma

Thessa Buntsma

Met een achtergrond in gedragspsychologie en een passie voor het vergroten van werkgeluk, heeft Thessa zich toegewijd aan het ondersteunen van teams, managers en individuen bij het creëren van een positieve en productieve werkomgeving.

Ontdek meer happy insights